Det eksemplariske princip
|
Princippet om tværfaglighed, faglighed og faglig kvalitet
|
Princippet om problem-orientering
|
Princippet om produkt-orientering
|
Princippet om fællesstyring (elever og lærere)
|
Klasse
|
Problemformulering
|
Videnssøgning
|
Relevant litteratur
|
Forberedende undervisning
|
Emneforslag
|
Arbejdsform
|
Produkt
(minimum krav)
|
Fremlæggelses-form
|
Logbog
|
Bh.kl.
|
Undre sig og stille spørgsmål
|
Brug af sanser, kigge i bøger, få besøg, være på besøg
|
|
Film, højtlæsning, kigge billeder og bøger, lære sange.
|
Bondegården
Dyr – ikke kæledyr
Transportmidler
Kroppen
Sanserne
Årstiderne
Kend din by
|
Klasseundervisning
|
Plane billeder
|
Ingen krav
|
En tegning hver dag
|
1.kl.
|
|
Klasseundervisning + gruppearbejde
|
Rummelige figurer
Klassens egen bog
|
Fortælle om deres arbejde
|
Afkrydsningssystem
- fortrykt
|
||||
2.kl.
|
|
Interview – øve sig i at stille spørgsmål
|
Min far
|
Individuel
|
Rapport (med tegning, fotos, skrevet i hånden)
|
Fortælle om deres arbejde/produkt
|
Færdigt skema til stikord
|
||
3.kl.
|
Stille spørgsmål og finde svar
|
Bøger, besøge/besøg af
|
|
Kulisser, rekvisitter, undervisning i drama
|
Cirkus
Teatret
Eventyr
Stenalderen
|
Grupper og klassen
|
Drama/skuespil mm.
|
Opførelse af drama/skuespil
|
Færdigt skema til stikord
|
4.kl.
|
Stille spørgsmål og formulere dem på skrift
|
Bibliotek
|
Planche/collage s. 74 -77 i ”Udtryksformer”
Bibliotekarer har materiale omkring biblioteksundervising
|
Biblioteksundervisning på SKF’s bibliotek.
Planche eller collage som udtryksform
|
Andre lande
Danmark
|
Grupper
|
Planche
|
Foredrag (forklare og præsentere)
|
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
|
Klasse
|
Problemformulering
|
Videnssøgning
|
Relevant litteratur
|
Forberedende undervisning
|
Emneforslag
|
Arbejdsform
|
Produkt
(minimum krav)
|
Fremlæggelses-form
|
Logbog
|
5.kl.
|
Øve sig i at stille åbne spørgsmål: f.eks.
Hvorfor…når at…
Er det sandt, at…
Er det godt, at…
Hvordan er det muligt, at…
- og formulere dem skriftligt
|
Bibliotek, Internet, video
|
Om informationssøgning (i bøger). Kap. 2 i ”Projektklar? 1”
Om interview s. 20-21 ”Udtryksformer”.
Om at stille spørgsmål! Kap. 1 i ”Projektklar? 1”
Om spørgeskema: s. 22-23 i ”Udtryksformer”.
|
Biblioteksundervisning på Skjern Bibliotek.
Undervisning i interview af personer i nærmiljøet.
Undervisning i at stille spørgsmål.
Undervisning i spørgeskemaer
Undervisning i foto. (teknik + opsætning)
|
Fritid
Skjern ”Live”
|
Grupper
|
Rapport med egne billeder
|
Foredrag (forklare og præsentere)
Illustrationer fra rapporten på OH
|
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
|
6.kl.
|
Bibliotek, Internet, video, telefon
|
Om video og optagelse s. 60-69 i ”Udtryksformer”
|
Undervisning i at lave drejebog, optage og redigere film
(Udstyr kan lejes/lånes på AU i Herning)
|
Anderledes
”Mig”
Min ven
|
Grupper
|
Drejebog + film
|
Præsentere, forklare og begrunde
|
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
|
|
7.kl.
|
Finde spørgsmål til firtrinsraketten (Fakta, forklaring, vurdering og handlingsspørgsmål)
Forsøge at finde et spændingsfelt og formulere det som problemformulering
|
Bibliotek, Internet, video, aviser, personer
|
Om interview s. 20-21 ”Udtryksformer”.
Om web-etik: www.emu.dk (søg efter web-etik
Om statistikker: s. 77-83 i ”Projekt samfundsfag”
|
Undervisning i interviewteknik, specielt telefoninterview
Undervisning i kildekritik
Artikelsøgning på nettet (SKODA)
Undervisning i statistik
|
Katastrofer
Anderledes
Ung i Danmark
At rejse
Familien
OL
|
Grupper
|
Multimediepræsentation (fx. PowerPoint)
|
Foredrag med udgangspunkt i PowerPoint præsentationen.
|
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
|
Klasse
|
Problemformulering
|
Videnssøgning
|
Relevant litteratur
|
Forberedende undervisning
|
Emneforslag
|
Arbejdsform
|
Produkt
(minimum krav)
|
Fremlæggelses-form
|
Logbog
|
8.kl.
|
Ud fra et spændingsfelt, som relaterer til et overordnet emne, laves en problemformulering.
|
Bibliotek, Internet, video, aviser, personer
|
Filmen: ”Projektopgaven.”
Ideer til kursusforløb: ”Projekt i dansk”
Undervisning i gruppearbejde s. 91-96 i ”Projekt samfundsfag”
|
Kursusforløb som optakt
(Relevante fag kommer med input til det overordnede emne jf. forslag til struktur og tidsplan)
|
De ti bud
Frihed
At sætte spor
Den skæve verden
Magt/afmagt
Det gode liv
Påvirkninger
|
Grupper
|
Valgfrit
|
Valgfrit, men gerne flere forskellige.
|
Logbog eller lignende som eleverne selv indretter efter behov. Eventuel elektronisk.
|
9.kl.
|
Valgfrit
|
Indhold
|
Forslag til metoder
|
Fag
|
Tidsforbrug på klassen
|
Fastlæggelse af overemnet
|
Overemnet fastlægges af klasselærer (evt. klasseteam) inden årets begyndelse, så det er muligt at tænke emnet ind i årsplanen i de relevante fag.
|
Klasselærer, hist. og samfundfagslærer, klassens øvrige faglærere.
|
Når man planlægger emnet, er det vigtigt, at lave aftaler om den overordnede tidsramme og arbejdsfordelingen mellem faglærerne.
|
Kursus
|
3 – 4 ugers kursus i projektets overordnede emne. Her er det godt at ind-drage så mange fag som muligt, så eleverne får inspiration fra mange sider, brug eventuelt gæstelærere.
|
Dansk, historie, samfundsfag.
Klassens øvrige fag.
|
Her vælger lærerne hvor mange timer, kurset skal strække sig over.
|
Fælles brainstorm ud fra det overordnede emne
|
Min. 4 uger før projektugen præsenteres eleverne for det overordnede emne. Eleverne laver en brainstorm (evt. i mindre grupper), og der samles op på klassen. Nu har klassen en oversigt over alle de delemner, der kan arbejdes med i projektugen.
|
Dansk, historie, samfundsfag.
|
1 – 2 timer.
|
Gruppedannelse
|
Dette skal ske min. 3 uger før selve projektugen. Man kan gribe denne proces an på mange måder. Her er nogle forslag:
Lodtrækning/ønsker: Her er det læreren, der har det sidste ord for, hvordan grupperne sammensættes.
Selvvalg: Eleverne vælger selv, hvem de vil være sammen med. Klassen har et fælles ansvar for, at alle er med i en gruppe.
Emnevalg: Her skal eleverne danne grupper ud fra det emne, de har mest lyst til at arbejde med.
|
Klasselærer og hist/ samfundsfagslærer samarbejder om dette.
|
1 – 2 timer.
Denne proces kan foregå i hist/samf.-timerne i 8. og 9. kl.
Læreren skønner, om denne tidsramme er mulig ud fra klassens sammensætning.
|
Indhold
|
Forslag til metoder
|
Fag
|
Tidsforbrug på klassen
|
Valg af delemne
|
Når grupperne er dannet, skal de beslutte, hvilket delemne de vil arbejde med. Det er en fordel, hvis grupperne har mulighed for at blive inspireret og søge viden på bibliotek, Internet, gennem artikler og medier i denne fase.
|
Kan foregår både i dansk, historie og samfundsfag.
|
1 – 2 timer.
|
Vidensindsamling
|
Det er en fordel, hvis denne proces kan begynde 2 – 3 uger før selve projektugen. Her er det vigtigt, at eleverne kender mulighederne for at søge, så de får deres viden fra mange forskellige medier. Eleverne skal lære, at de selv har et stort ansvar for at indsamle viden. Det er også en god ide at få lavet aftaler fx i forbindelse med besøg, interview osv.
|
Dansk, historie og samfundsfag. Dette
område kan man med fordel have arbejdet med i hist/samfundsfag tidligere på året.
|
Min. 2 timer på klassen.
|
Problemformulering
|
I denne fase handler det om, at gruppen stiller mange undrende spørgsmål.
Problemformuleringen skal indeholde et spændingsfelt. (Se bilag s. 14 Her er forslag til forskellige måder at lave en problemformulering på.)
Problemformuleringen udarbejdes og underskrives af gruppen og dens vejleder.
|
Dansk, historie, samfundsfag. I fag, hvor vejlederen er tilstede.
|
Ca. 2 - 4 timer på klassen. Denne proces er svær at sætte en tidsramme på.
|
Projektugen
|
Det afsluttende arbejde med indsamling og bearbejdning af informationer, færdiggørelse af produkt, og forberedelse af det samlede arbejde. Eleverne skal før selve ugen gøres bekendt med, hvad der bliver lagt vægt på i bedømmelsen.
|
Historie og sam-fundsfag skal indgå som centrale stof-
områder.
|
5 sammenhængende dage med efterfølgende fremlæggelse.
(jf. den nye bekendtgø.)
|
Evaluering
|
Kan foregå både i gruppen og på klassen. Eleverne evaluerer deres egen indsats, og lærere og klassen evaluerer projektet i sin helhed. Se ”Projektarbejde trin for trin på SKF” under de enkelte klasser.
|
Dansk, historie og samfundsfag. Evt. de fag, som også har været inddraget.
|
Ca. 1 time.
|
Evaluering af den skriftlige bedømmelse
|
Læreren uddeler bedømmelsen og giver kommentarer. Derefter evaluerer vejleder og gruppe gruppens arbejde med udgangspunkt i bedømmelsen.
|
Vejlederens opgave.
|
|