Skjern Kristne Friskoles projektlæseplan
2005
Indholdsfortegnelse
 
Teorien bag projektarbejde
 
Projektarbejde trin for trin på SKF               
 
Forslag til struktur og tidsplan for projektugen
 
Bekendtgørelse om projektopgaven i 9. klasse               
 
Litteraturliste
 
Bilag 1      Konkret eksempel på 4-trinsraketten
 
Bilag 2      Udtryksformer
 
I projektmappen på lærerbiblioteket findes flere bilag, som er inddelt i følgende områder:
 
- Forslag til arbejdspapirer
- Forslag til logbogsark
- Bedømmelse af projektarbejdet
- Gode sider på nettet
 
Teorien bag projektarbejde
Projektarbejdet på Skjern Kristne Friskole skal ikke forstås som én bestemt undervisningsmetode, men ses som et pædagogisk arbejdsmønster. Det er et arbejdsmønster, som begynder i indskolingen og som via forskellige fokuspunkter og mål op gennem skoletiden, skal give eleverne redskaber til at arbejde undersøgende, fortolkende og vurderende i forhold til opstillede problemstillinger. Projektarbejdet må være et udtryk for en kultur, som både ses i projektugerne, men også i det daglige skolearbejde.
 
De 5 principper for projektarbejde
For at forstå projektarbejdets indhold og grundlag, er det vigtigt at komme omkring de fem principper for projektarbejde:
 
Princippet om problemorientering
I dette princip ligger nøglen til projektarbejdet. I projektarbejdet må der arbejdes med en problem-orientering, hvor eleverne arbejder med at belyse spørgsmål og søge svar på egne opstillede problemer. For at der kan være tale om en problemorientering, skal eleverne udover at søge faktaviden, også undersøge årsager til problemet, tage stilling, vurdere forklaringer, begrunde holdninger, perspektivere og give forslag til handlemuligheder.
Nedenfor ses en ”4-trinsraket”, som viser, at arbejdet med projektarbejdets problemstillinger må gå fra det beskrivende plan til det fortolkende og vurderende plan. Ingen af disse fire spørgsmåls-kategorier kan undværes, når vi arbejder med princippet for problemorientering.
 

    1. Faktaspørgsmål
 
     2. Forklaringsspørgsmål
 
     3. Vurderingsspørgsmål
 
     4. Handlingsspørgsmål
 

 
 

                                                                    
 
Se konkrete eksempler på bilag 1
 
Princippet om produktorientering
Når man taler om princippet for produktorientering i forbindelse med projektarbejde, vil det sige, at arbejdet med problemstillingen skal udmøntes i konkrete udtryk. Den viden, som eleverne har fået gennem arbejdet med problemstillingen, skal formidles og præsenteres for andre. Her gives der mulighed for at arbejde med mange forskellige udtryksformer (se bilag 2 s. 15). Det er vigtigt, at eleverne overvejer den bedste formidlingsform i forhold til den valgte problemstilling og den aktuelle målgruppe.
   Gennem skoleforløbet gives eleverne på SKF redskaber, der gør dem i stand til at håndtere og udvælge den bedste formidlingsform jf. ”Projektarbejde trin for trin på SKF” s. 6. 
 
Princippet for fællesstyringen
Princippet om fællesstyring rummer her flere samarbejdsaspekter. Det gælder både elevernes indbyrdes samarbejde og samarbejdet mellem elever og lærere. Hvis en problemorienterende projekt-opgave skal være horisontudvidende og føre til dybere forståelse for eleverne, må de undersøgende (eleverne) selv være engageret i problemet og selv være med til at styre undersøgelsesforløbet. Dette må ikke forveksles med en ensidig deltagerstyring, hvor eleverne arbejder alene, og hvor læreren kun ser til fra sidelinjen og har en konsulentfunktion. Dialogen mellem elever og lærere er bærende i princippet om fællesstyring. Elever og lærere arbejder sammen om projektet, hvor læreren – som vejleder – må være støttende og udfordrende uden at overtage styringen af selve projektforløbet.
 
Princippet for tværfaglighed, faglighed og faglig kvalitet
Arbejdet med problemstillingen må undersøges fra mange vinkler, for at det skaber fordybelse og nye perspektiver for eleverne. Det er problemstillingen, der er bestemmende for hvilken viden, hvilke teknikker og metoder, der giver en fyldestgørende belysning. Dette vil sjældent kunne opfyldes med ét enkelt fags indholdsområde. Derfor vil projektarbejdet oftest være baseret på tværfaglighed.                   Dette stiller krav til lærernes faglige overblik. Det er vigtigt, at lærerne indenfor deres fag er i stand til at rådgive og udfordre eleverne fagligt. De mest optimale forudsætninger for god, faglig vejledning opnås, hvis projektarbejdets lærerteam er sammensat af lærere med forskellige faglige kompetencer. Hermed tilgodeses den faglige kvalitet. Vi må dog være opmærksomme på de nye krav, der pointerer, at historie og samfundsfag skal indgå som fag i den afsluttende projektopgave for 9. kl.
 
Princippet om eksemplarisk indholdsvalg
Da ingen mennesker kan eller skal lære alt om alt, må der i skolen foretages nogle valg i forhold til undervisning. Disse valg må være eksemplariske for noget af det, man ikke når. Dvs. at det indhold, de metoder og arbejdsformer, man vælger at arbejde med, er af en sådan karakter og væsentlighed, at det kan være eksemplarisk for noget af det, man ikke når. 
     For at et indhold kan have eksemplarisk værdi, må man som lærer være med til at bringe elever-ne udenfor deres private interesseområder. Arbejdet med problemstillinger, må bringe dem uden for deres egen sfære, så de får ny viden om, ny forståelse og nye oplevelser af den verden, de lever i.
Det eksemplariske princip må have almen gyldighed.[1]
 
Disse 5 principper er sammen og i samspil karakteristiske for projektarbejde.
 

Det eksemplariske princip
Princippet om tværfaglighed, faglighed og faglig kvalitet
Princippet om problem-orientering
Princippet om produkt-orientering
Princippet om fællesstyring (elever og lærere)

 
Læseplan i projektarbejde
 
Læseplanen består både af ideer, men også af forpligtende områder. Det der markeres med fed er forpligtende områder, og det med kursiv forventes det at der undervises i på et tidspunkt i løbet af klassetrinnet.Resten er ideer og inspiration, som det enkelte projektteam må forholde sig til, ud fra teamet kendskab til eleverne.
For at bevare en naturlig progression i løbet af elevernes skoletid, er det nødvendigt at bygge oven på den viden eleverne allerede har, og samtidig give indsigt i forskellige typer af produkter og fremlæggelsesformer, sådan at den enkelte elev rustes til den obligatoriske projektopgave i 9. klasse. Vi foreslår, at man i 4.-7. kl. tænker ”Projektklar 1 og 2” med ind i danskårsplanen.
 
For at synliggøre hvad den enkelte elev lærer og samtidig gemme vigtige papirer som kan bruges i senere projektforløb, følger en porte folie den enkelte igennem hele skoleforløbet. (Ringbind med 10 faneblade)
                            
 
Klasse
 
Problem­­­formule­ring
 
Videns­søg­ning
 
Relevant litteratur
 
Forberedende undervisning
 
Emneforslag
 
Arbejdsform
 
 
Produkt
(minimum krav)
 
Fremlæggelses-form
 
Logbog
 
Bh.kl.
 
 
Undre sig og stille spørgsmål
 
 
Brug af sanser, kigge i bøger, få besøg, være på besøg
 
 
 
Film, højtlæsning, kigge billeder og bøger, lære sange.
 
Bondegården
Dyr – ikke kæledyr
Transportmid­ler
Kroppen
Sanserne
Årstiderne
Kend din by
 
 
Klasseunder­visning
 
 
Plane billeder
 
Ingen krav
 
En tegning hver dag
1.kl.
 
 
Klasseunder­visning + gruppearbejde
 
Rummelige figurer
Klassens egen bog
 
Fortælle om deres arbejde
 
Afkrydsningssystem
- fortrykt
2.kl.
 
 
Interview – øve sig i at stille spørgsmål
 
Min far
 
 
Individuel
 
Rapport (med tegning, fotos, skrevet i hånden)
 
Fortælle om deres arbejde/produkt
 
Færdigt skema til stikord
3.kl.
 
Stille spørgsmål og finde svar
 
Bøger, besøge/besøg af
 
 
Kulisser, rekvisitter, undervisning i drama
 
Cirkus
Teatret
Eventyr
Stenalderen
 
Grupper og klassen
 
Drama/skuespil mm.
 
Opførelse af drama/skuespil
 
Færdigt skema til stikord
4.kl.
 
Stille spørgsmål og formulere dem på skrift
 
 
Bibliotek
 
Planche/collage s. 74 -77 i ”Udtryksformer”
Bibliotekarer har materiale omkring biblioteksundervising
 
 
Biblioteksundervisning på SKF’s bibliotek.
 
Planche eller collage  som udtryksform
 
 
Andre lande
Danmark
 
Grupper
 
Planche
 
 
Foredrag (forklare og præsentere)
 
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
 
   Evaluering
   0.-1.kl.: Mundtlig evaluering på/sammen med klassen.   2.-4.kl.: Mundtlig evaluering med den enkelte eller med gruppen.
 
Klasse
 
Problem­­­formule­ring
 
Videns­søg­ning
 
Relevant litteratur
 
Forberedende undervisning
 
Emneforslag
 
Arbejdsform
 
 
Produkt
(minimum krav)
 
Fremlæggelses-form
 
Logbog
 
5.kl.
 
Øve sig i at stille åbne spørgsmål: f.eks.
 
Hvorfor…når at…
Er det sandt, at…
Er det godt, at…
Hvordan er det muligt, at…
 
- og formulere dem skriftligt
 
Bibliotek, Internet, video
 
Om informations­søgning (i bøger). Kap. 2 i ”Projektklar? 1”
 
Om interview s. 20-21 ”Udtryks­former”.
 
Om at stille spørgsmål! Kap. 1 i ”Projektklar? 1”
 
Om spørgeskema: s. 22-23 i ”Udtryks­former”.
 
 
Biblioteksundervisning på Skjern Bibliotek.
 
 
Undervisning i interview af personer i nærmiljøet.
 
Undervisning i at stille spørgsmål.
 
 
Undervisning i spørgeskemaer
 
Undervisning i foto. (teknik + opsætning)
 
 
Fritid
Skjern ”Live”
 
Grupper
 
Rapport med egne billeder
 
Foredrag (forklare og præsentere)
Illustrationer fra rapporten på OH
 
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
6.kl.
 
Bibliotek, Internet, video, telefon
 
Om video og optagel­se s. 60-69 i ”Udtryksformer”
 
Undervisning i at lave drejebog, optage og redigere film
(Udstyr kan lejes/lånes på AU i Herning)
 
 
Anderledes
”Mig”
Min ven
 
 
Grupper
 
Drejebog + film
 
Præsentere, forklare og begrunde
 
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
7.kl.
 
Finde spørgsmål til firtrinsraketten (Fakta, forklaring, vurdering og handlingsspørgs­mål)
Forsøge at finde et spændingsfelt og formulere det som problemformu­lering
 
 
Bibliotek, Internet, video, aviser, personer
 
Om interview s. 20-21 ”Udtryks­former”.
 
Om web-etik: www.emu.dk (søg efter web-etik
 
 
 
Om statistikker: s. 77-83 i ”Projekt samfundsfag”
 
 
Undervisning i interviewteknik, specielt telefoninterview
 
Undervisning i kildekritik
 
 
Artikelsøgning på nettet (SKODA)
 
Undervisning i statistik
 
Katastrofer
Anderledes
Ung i Danmark
At rejse
Familien
OL
 
Grupper
 
Multimediepræsen­tation (fx. PowerPoint)
 
Foredrag med udgangspunkt i PowerPoint præsentationen.
 
 
Færdigt skema hvor eleverne selv formulerer
   SKODA: Undervisningsportal (Polfoto, Infomedie, Faktalink, forfatterweb m.m.)
 
    Evaluering:
   5.kl.: Mundtlig evaluering med den enkelte eller med gruppen.
   6.-7.kl.: Både mundtlig evaluering + skriftlig evaluering i afkrydsningsform.
 
 
Klasse
 
Problem­­­formule­ring
 
Videns­søg­ning
 
Relevant litteratur
 
Forberedende undervisning
 
Emneforslag
 
Arbejdsform
 
 
Produkt
(minimum krav)
 
Fremlæggelses-form
 
Logbog
 
8.kl.
 
Ud fra et spændingsfelt, som relaterer til et overordnet emne, laves en problemformu­lering.
 
 
Bibliotek, Internet, video, aviser, personer
 
 
Filmen: ”Projektopgaven.”
 
Ideer til kursusforløb: ”Projekt i dansk”
 
Undervisning i gruppearbejde s. 91-96 i ”Projekt samfundsfag”
 
 
Kursusforløb som optakt
(Relevante fag kommer med input til det overordnede emne jf. forslag til struktur og tidsplan)
 
De ti bud
Frihed
At sætte spor
Den skæve verden
Magt/afmagt
Det gode liv
Påvirkninger
 
 
Grupper
 
 
 
Valgfrit
 
 
 
Valgfrit, men gerne flere forskellige.
 
Logbog eller lignende som eleverne selv indretter efter behov. Eventuel elektronisk.
9.kl.
 
Valgfrit
 
Evaluering:
8.kl.: Både mundtlig evaluering + skriftlig evaluering i afkrydsningsform. I 8.kl. gives endvidere karakterer efter 13-skalaen
9.kl.: Der gives en mundtlig evaluering og en skriftlig udtalelse med en karakter efter 13-skalaen ifølge bekendtgørelsen.
 

 
Forslag til struktur og tidsplan for projektugen
 
Et forslag til strukturering af projektarbejdet – hovedsageligt på de ældste klassetrin, men der kan også hentes inspiration til indskolingen og mellemtrinnet.
 
 

 
Indhold
 
 
Forslag til metoder
 
Fag
 
Tidsforbrug på klassen
Fastlæggelse af overemnet
Overemnet fastlægges af klasselærer (evt. klasseteam) inden årets begyndelse, så det er muligt at tænke emnet ind i årsplanen i de relevante fag.
Klasselærer, hist. og samfundfagslærer, klassens øvrige faglærere.
Når man planlægger emnet, er det vigtigt, at lave aftaler om den overordnede tidsramme og arbejdsfordelingen mellem faglærerne.
Kursus
3 – 4 ugers kursus i projektets overordnede emne. Her er det godt at ind-drage så mange fag som muligt, så eleverne får inspiration fra mange sider, brug eventuelt gæstelærere.
 
 
Dansk, historie, samfundsfag.
Klassens øvrige fag.
Her vælger lærerne hvor mange timer, kurset skal strække sig over.
Fælles brainstorm ud fra det overordnede emne
Min. 4 uger før projektugen præsenteres eleverne for det overordnede emne. Eleverne laver en brainstorm (evt. i mindre grupper), og der samles op på klassen. Nu har klassen en oversigt over alle de delemner, der kan arbejdes med i projektugen.
 
Dansk, historie, samfundsfag.
1 – 2 timer.
Gruppedannelse
Dette skal ske min. 3 uger før selve projektugen. Man kan gribe denne proces an på mange måder. Her er nogle forslag:
Lodtrækning/ønsker: Her er det læreren, der har det sidste ord for, hvordan grupperne sammensættes.
Selvvalg: Eleverne vælger selv, hvem de vil være sammen med. Klassen har et fælles ansvar for, at alle er med i en gruppe.
Emnevalg: Her skal eleverne danne grupper ud fra det emne, de har mest lyst til at arbejde med.
 
Klasselærer og hist/ samfundsfagslærer samarbejder om dette.
1 – 2 timer.
Denne proces kan foregå i hist/samf.-timerne i 8. og 9. kl.
Læreren skønner, om denne tidsramme er mulig ud fra klassens sammensætning.

 

 
Indhold
 
 
Forslag til metoder
 
Fag
 
Tidsforbrug på klassen
Valg af delemne
 
Når grupperne er dannet, skal de beslutte, hvilket delemne de vil arbejde med. Det er en fordel, hvis grupperne har mulighed for at blive inspireret og søge viden på bibliotek, Internet, gennem artikler og medier i denne fase.
 
Kan foregår både i dansk, historie og samfundsfag.
 
1 – 2 timer.
Vidensindsamling
 
Det er en fordel, hvis denne proces kan begynde 2 – 3 uger før selve projektugen. Her er det vigtigt, at eleverne kender mulighederne for at søge, så de får deres viden fra mange forskellige medier. Eleverne skal lære, at de selv har et stort ansvar for at indsamle viden. Det er også en god ide at få lavet aftaler fx i forbindelse med besøg, interview osv.
Dansk, historie og samfundsfag. Dette
område kan man med fordel have arbejdet med i hist/samfundsfag tidligere på året.
Min. 2 timer på klassen.
 
Problemformulering
I denne fase handler det om, at gruppen stiller mange undrende spørgsmål.
Problemformuleringen skal indeholde et spændingsfelt. (Se bilag s. 14 Her er forslag til forskellige måder at lave en problemformulering på.)
Problemformuleringen udarbejdes og underskrives af gruppen og dens vejleder.
Dansk, historie, samfundsfag. I fag, hvor vejlederen er tilstede. 
Ca. 2 - 4 timer på klassen. Denne proces er svær at sætte en tidsramme på.  
Projektugen
Det afsluttende arbejde med indsamling og bearbejdning af informationer, færdiggørelse af produkt, og forberedelse af det samlede arbejde. Eleverne skal før selve ugen gøres bekendt med, hvad der bliver lagt vægt på i bedømmelsen.
 
Historie og sam-fundsfag skal indgå som centrale stof-
områder.
5 sammenhængende dage med efterfølgende fremlæggelse.
(jf. den nye bekendtgø.)
Evaluering
Kan foregå både i gruppen og på klassen. Eleverne evaluerer deres egen indsats, og lærere og klassen evaluerer projektet i sin helhed. Se ”Projektarbejde trin for trin på SKF” under de enkelte klasser.
Dansk, historie og samfundsfag. Evt. de fag, som også har været inddraget.
Ca. 1 time.
Evaluering af den skriftlige bedømmelse
Læreren uddeler bedømmelsen og giver kommentarer. Derefter evaluerer vejleder og gruppe gruppens arbejde med udgangspunkt i bedømmelsen.
Vejlederens opgave.
 

 
Bekendtgørelse om projektopgaven i 9. klasse
 
I medfør af § 13, stk. 5, i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9. juni 2004, fastsættes:
§ 1. På 9. klassetrin udarbejder eleverne enkeltvis eller gruppevis som en del af undervisningen en obligatorisk projektopgave, der i væsentligt omfang inddrager emner fra både samfundsfag og historie.
Stk. 2. Arbejdet med projektopgaven skal videreudvikle projektarbejdsformen og give eleven mulighed for at få en bredere vurdering af sit arbejde med et tværgående emne med problemstilling.
§ 2. Klassens eller klassetrinnets lærere finder i samarbejde med eleverne frem til et overordnet emne, der inddrager emner fra både samfundsfag og historie og er så bredt formuleret, at det kan anskues fra flere faglige vinkler.
Stk. 2. Det overordnede emne skal lægge op til formulering af delemner, der i væsentligt omfang inddrager stofområder, metoder, arbejds- og udtryksformer fra både samfundsfag og historie, og som giver udfordringer til hele elevgruppen.
§ 3.Klassens eller klassetrinnets lærere samt eventuelle andre lærere vejleder under hele processen eleverne om arbejdet med projektopgaven.
Stk. 2. Lærernes vejledning skal give den enkelte elev mulighed for at tage udgangspunkt i egne behov og forudsætninger, jf. folkeskolelovens § 18 med hensyn til
1) indkredsning af problemstillingen,
2) afgrænsning af projektopgavens indhold i forhold til problemstillingen,
3) valg og brug af arbejds- og undersøgelsesformer,
4) valg og brug af indhold og metoder,
5) valg og brug af kilder og materialer,
6) valg og brug af udtryksform,
7) fremstilling af produkt og
8) tilrettelæggelse og gennemførelse af fremlæggelsen.
§ 4. Eleverne skal forud for arbejdet med projektopgaven orienteres om, hvad der vil blive lagt vægt på ved bedømmelsen, jf. § 7.
§ 5. Arbejdet med projektopgaven afsluttes inden udgangen af april. Eleverne gives en uge med 5 sammenhængende skoledage til det afsluttende arbejde med indsamling af informationer, bearbejdning af emnet, færdiggørelse af deres produkt og forberedelse af fremlæggelsen af det samlede arbejde. Fremlæggelsen sker enkeltvis eller gruppevis i umiddelbar forlængelse af elevernes færdiggørelse af deres arbejde. Projektopgaven skal være bedømt senest 1 uge, før de skriftlige prøver finder sted.
§ 6.Projektopgaven skal resultere i en fremlæggelse, hvor produkt og formidlingsform vælges af eleverne inden for de rammer, som skolen kan stille til rådighed.
§ 7.Projektopgaven bedømmes med en skriftlig udtalelse og med en karakter.
Stk. 2. Den skriftlige udtalelse og karakteren gives ud fra en vurdering af
1) opgavens faglige indhold, herunder i hvilken udstrækning eleven kan demonstrere kundskaber og færdigheder og vise overblik over centrale stofområder inden for både samfundsfag og historie samt andre fag, der indgår i opgaven,
2) arbejdsprocessens forskellige faser, herunder elevens fordybelse i emnet, elevens samarbejde med andre samt elevens bidrag til planlægning, indsamling af informationer og bearbejdning af emnet,
3) fremlæggelsen, herunder produktet og elevens formidlingsform,
4) sammenhængen mellem den valgte problemstilling og det faglige indhold, elevens arbejdsproces, produktet og formidlingen heraf.
Stk. 3. En samlet vurdering af de fire områder ligger til grund for både den skriftlige udtalelse og karakteren.
§ 8.Senest den 1. juni skal eleven meddele skolen, om udtalelsen og/eller karakteren skal påføres afgangsbeviset.
§ 9. Skolens leder er ansvarlig for, at projektopgaven afholdes efter gældende bestemmelser.
Stk. 2. Skolens leder beslutter i tilfælde af en elevs sygdom eller andet fravær, om denne skal gives mulighed for at afvikle arbejdet uden for det af skolen fastsatte tidsrum for afvikling af projektopgaven.
§ 10.Undervisningsministeriet kan i særlige tilfælde fravige reglerne i bekendtgørelsen f.eks. i forbindelse med forsøgs- og udviklingsarbejder.
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2005.
Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 496 af 31. maj 2000 om projektopgaven i 9. klasse.
Undervisningsministeriet, den 13. december 2004
Uffe Toudal Pedersen
Styrelseschef
 
 
Litteraturliste
 
Følgende titler forefindes på skolens lærerbibliotek
 
Video:
Projektopgaven – lavet af elever til elever, undervisningsministeriet, lærerbibliotek
 
 
Litteratur
Udtryksformer, Signe Holm-Larsen, Karin Larsen og William Splidsboel.                     Alinea 1999
 
Indskolingen
 
Mellemtrinnet
Projektklar? 1 (4.-5. klasse), Betty Folino og Christina Hellensberg, Gyldendal, 2004, lærerbibliotek
Projektklar? 1 – lærervejledning, Betty Folino og Christina Hellensberg, Gyldendal, 2004, lærerbibliotek
Projektklar? 2 (6.-7.klasse), Betty Folino og Christina Hellensberg, Gyldendal, 2004, lærerbibliotek
 
Overbygningen
Projekt i dansk, Lise Ammitzbøll og Karen Dinesen, dansklærerforeningen, 2003, lærerbibliotek
Projekt i dansk, lærervejledning, Lise Ammitzbøll og Karen Dinesen, dansklærerforeningen, 2003, lærerbibliotek
Projekt i dansk, elevhæfte, Lise Ammitzbøll og Karen Dinesen, dansklærerforeningen, 2003, lærerbibliotek
Projektarbejde – om projektarbejde og projektopgaven i folkeskolens ældste klasser, Hans Kjær og Stig Rimhoff. Dafolo Forlag 1994.
Projekt Samfundsfag
 
Hjemmesider
www.projektopgaven.dk
 
 
Litteratur om projektarbejde
En projektarbejdsbog, Hans Jørgen Kristensen.               Undervisningsministeriet
 


[1] Inspireret af : ”En projektarbejdsbog – fra 100 udviklingsarbejder om projektarbejde” af Hans Jørgen Kristensen, UVM - Folkeskoleafdelingen 1997. ”Projektarbejde i hele skoleforløbet” af Kjeld Resen og Birgitte Stenz. Uddrag fra ”Introduktion til undervisning” 2003.