Læseplan i dansk på Skjern Kristne Friskole
Formål for dansk på SKF
Formålet med undervisningen i dansk er (1) at udvikle elevernes individuelle sproglige færdigheder til gavn og glæde for dem selv og deres medmennesker og (2) at fremme deres oplevelse og forståelse af sproget som en kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet med udgangspunkt i, at Gud har givet mennesker sproget, som en gave og en opgave.
Stk. 2 Undervisningen skal give eleverne viden om og forståelse af talt og skrevet dansk, samt fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og i samspil med andre. Eleverne skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og anden fiktion. Eleverne skal på baggrund af et kristent livssyn lære at analysere og vurdere tekster fra forskellige perioder og miljøer og med forskellige livsanskuelser.
Stk. 3 Undervisningen skal give eleverne adgang til det nordiske sprog- og kulturfællesskab.
Centrale kundskabs- og færdighedsområder for faget Dansk
Der undervises i dansk på alle klassetrin (1. - 9. klasse).
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:
· Det talte sprog (se, lytte og tale)
· Det skrevne sprog (læse og skrive)
· Sprog, litteratur og kommunikation
Kernen i faget er dansk sprog og litteratur og andre udtryksformer.
Dansk er et dannelsesfag, hvor de grundlæggende kundskaber og færdigheder skal udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget dansk, og når dansk indgår i tværgående emner og problemstillinger.
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne kan
· forstå og udtrykke sig sikkert og varieret, samt eksperimentere med og argumentere om sprog, tekster og andre udtryksformer
· tilegne sig kundskaber om dansk sprog, tekster og andre udtryksformer i forskellige kommunikationssituationer og i trykte, elektroniske og andre medier
· opnå kundskaber om samspillet mellem udtryk og indhold, mellem sprog og tekster og om kommunikation
· opleve og forstå, at sproget, teksterne og de andre udtryksformer har betydning for den personlige, sociale og kulturelle identitet.
Det talte sprog
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
· tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen
· udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
· bruge kropssprog, og stemme i en form, der passer til situationen
· bruge hjælpemidler til støtte for mundtlig fremstilling (fx tavle og overheadprojektor)
· lytte aktivt både i samtale, ved fortælling og oplæsning og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling
· lytte til norsk og svensk med forståelse
Det skrevne sprog - læse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
· læse sikkert og hurtigt med forståelse og indlevelse
· bruge forskellige læsemåder, der er afpasset læseformål, genre og medie
· fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form
· forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskelligartede medier
· opnå og vise indsigt i forskelligartede teksters og teksttypers egenart og virkemidler
· forstå og bruge forskellige trykte og elektroniske kildetyper (tekster, billeder og lyd) målrettet og kritisk, herunder udvælge, bearbejde og sammenfatte det væsentlige i teksten i forhold til læseformål
· læse norske og svenske tekster med forståelse
Det skrevne sprog - skrive
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
· skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen
· udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
· styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst
· anvende og forholde sig til korrekt sprog, retstavning og tegnsætning
· anvende layout så tekst og billeder understøtter kommunikationen
· skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
· indgå i dialog om egne og andres skriftlige fremstillinger
· bruge informationsteknologi til at organisere, tydeliggøre og præsentere information til en bestemt målgruppe
· fastholde det væsentlige af det, de læser, hører og ser
Sprog, litteratur og kommunikation
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
· gøre rede for sproget som handlemulighed og anvende det i en form, der passer til situationen
· lære om sprog og sprogbrug, bl.a. bevidsthed og viden om sprogformer, om sproglig stil og korrekthed samt om sprogets virkemidler, funktion og opbygning
· have indsigt i sprog, teksters og forskelligartede mediers æstetik og kan gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation
· tilegne sig kundskaber om dansk litterær og kulturel tradition og udvikling
· gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i tekster og andre udtryksformer
· fortolke, vurdere og perspektivere ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur samt sagprosa og andre udtryksformer på baggrund af såvel umiddelbar oplevelse som analytisk fordybelse
· gøre rede for litterære genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler og anvende dem i en form, der passer til situationen
· tilegne sig kundskaber om trykte og elektroniske medier, billedkunst, film og drama og udtryksformernes sprog og æstetik
· anvende informationsteknologi til lyd- og billedforløb i fiktive og ikke-fiktive udtryksformer og multimedier i en form, der passer til situationen
· søge forskellig slags information og anvende den bevidst i en form, der passer til situationen
bemærk: med undtagelse af ganske få ændringer følges undervisningsministeriets ”Klare mål” for faget.
Delmål for faget Dansk
Efter 2. klassetrin
Forventninger til, hvad eleverne almindeligvis kan og ved inden for området:
Det talte sprog
· bruge talesproget i samtale, samarbejde og fremførelse
· fortælle, hvad de er optaget af, og udtrykke sig i genrer som referat, fortælling, oplæsning og drama
· tale med om kropssprog og stemme som udtryksmiddel
· bruge hjælpemidler, når de fortæller og dramatiserer
· lytte aktivt
Det skrevne sprog - læse
· læse lette tekster uden hjælp og bruge forskellige elementære læsestrategier
· genfortælle handlingen i en tekst
· gengive tekster i dramatisk form
Det skrevne sprog - skrive
· skrive enkle tekster om egne oplevelser samt skrive ud fra fantasi, billeder og læste tekster
· skrive kronologisk
· skrive i enkle fiktive genrer som historie og eventyr
· forholde sig skriftligt ved at tegne og skrive logbog og beskeder
· lytte til andres tekster og læse egne tekster op i mindre grupper
· skrive berettende
· stave til lydrette og hyppige ord i egne tekster
· skrive de små og store trykbogstaver i håndskrift
· skrive på computer
· navngive dokument, bruge overskrift og skrive brødtekst
Sprog, litteratur og kommunikation
· kende til forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion
· tale med om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
· være opmærksomme på sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
· bruge sproget som middel til konfliktløsning, underholdning og formidling af viden og være opmærksomme på sprogets poetiske funktion (fx rim og remser)
· have elementært kendskab til sproglige virkemidler
· have kendskab til, at sprog er opbygget af ord og sætninger, og at der er forskellige ordklasser
· have kendskab til, at der er forskel på det talte og det skrevne sprog
· have kendskab til, at tekster fra gamle dage kan være forskellige fra vores tids tekster
· have kendskab til, at tekster og andre udtryksformer kan udtrykke holdninger og værdier
· samtale om tekster og andre udtryksformer ud fra deres umiddelbare oplevelse og forståelse
· tale med om hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer
· udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst samt i dramatisk form
· finde information i forskellige medier
Efter 4. klassetrin
Forventninger til, hvad eleverne almindeligvis kan og ved inden for området:
Det talte sprog
· bruge talesproget i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse
· udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, fortælling, oplæsning, interview og drama og oplyse om fagligt stof
· give mundtligt udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og viden
· bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel
· bruge visuelle hjælpemidler
· lytte aktivt og følge op med spørgsmål
· fungere som ordstyrer i en mindre forsamling
· forstå lette norske og svenske tekster og andre udtryksformer
Det skrevne sprog - læse
· læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen
· oversigtslæse og punktlæse
· fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat
· læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form
· læse lette og korte norske og svenske tekster
Det skrevne sprog - skrive
· skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser
· skrive kronologisk ud fra indsamlet stof
· skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer
· bruge skrivning som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog og dagbog
· give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledende spørgsmål
· skrive refererende, beskrivende og berettende
· følge lydregler i egen stavning samt bruge substantiver, verber og adjektiver i korrekt bøjningsform i egne tekster
· bruge ordbog, der angiver bøjningsformer
· skrive sammenbundet, letlæselig grundskrift
· skrive på computer med passende hastighed
· bruge illustrerende billeder i egne tekster
· bruge nyt afsnit, sætte punktum og spørgsmålstegn samt markere replikker i egne tekster
Sprog, litteratur og kommunikation
· kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion
· udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
· forholde sig til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
· bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning og formidling af viden og kende til sprogets poetiske funktion
· have viden om sproglige virkemidler
· vide, hvad en sætning er, og kende til forskellige ordklasser
· have viden om forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog
· have kendskab til, at litteratur fra forskellige tider kan afspejle den tid, den er blevet til i
· have kendskab til, at tekster og andre udtryksformer kan afspejle forskellige tiders holdninger og værdier, og kunne sammenligne med deres egne værdier
· samtale om tekster og andre udtryksformer både ud fra umiddelbar oplevelse og forståelse og ud fra elementært kendskab til faglige begreber
· kende til og kunne tale med om genre, hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre
· udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i små produktioner samt i dramatisk form
· søge information på forskellige måder
Efter 6. klassetrin
Forventninger til, hvad eleverne almindeligvis kan og ved inden for området:
Det talte sprog
· bruge talesproget forståeligt og klart i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse
· udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, argumentation, debat, information, fortælling, oplæsning, interview, forespørgsel og drama og oplyse om fagligt stof
· udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i sammenhængende mundtlig form
· bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre
· bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen (fx stikord og plancher)
· lytte aktivt og følge op med analytiske og vurderende spørgsmål
· fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre forsamling
· forstå lette norske og svenske tekster og andre udtryksformer og kende til nogle ligheder og forskelle mellem nabosprogene
Det skrevne sprog - læse
· læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning
· bruge forskellige læsemåder - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse
· fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og resumé
· læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form
· læse lette norske og svenske tekster
Det skrevne sprog - skrive
· skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser i en kronologisk form
· indsamle stof og disponere et indhold samt skrive fra idé til færdig tekst
· skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer
· bruge skrivning bevidst som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater
· give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledning
· skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende og argumenterende
· bruge substantiver, verber, adjektiver og pronominer i korrekt bøjningsform i egne tekster
· bruge regler for sammensætninger
· bruge ordbogens opslagsdel samt stavekontrol og autokorrektur på computer
· skrive en sammenbundet, letlæselig, rytmisk håndskrift med passende hastighed
· skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
· bruge illustrerende billeder i egne tekster, så det passer til tekstens kommunikation
· bruge nyt afsnit, sætte punktum, spørgsmålstegn og komma samt markere replikker i egne tekster
Sprog, litteratur og kommunikation
· have viden om forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion
· udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
· have indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
· bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, formidling af viden samt manipulation og have viden om sprogets poetiske funktion
· have viden om betydningen af sproglige virkemidler
· skelne mellem hel- og ledsætninger, kende de vigtigste sætningsled og have viden om forskellige ordklasser og deres funktion i sproget
· have indsigt i forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog
· have kendskab til litteraturens foranderlighed gennem tiderne og til, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i
· finde udtryk for værdier både i andres udsagn og i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider
· fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse i samspil med andre
· gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre
· udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i forskelligartede produktioner samt i dramatisk form
· søge information på forskellige måder samt forholde sig til resultaterne
Efter 9. klassetrin
Forventninger til, hvad eleverne almindeligvis kan og ved inden for området:
Det talte sprog
· bruge talesproget forståeligt, klart og varieret i samtale, samarbejde og diskussion
· fremlægge og formidle stof med indsigt i, hvilken form der passer til situationen, og hvilke hjælpemidler der bedst støtter hensigten
· vælge den mundtlige genre, der passer bedst til situationen
· udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
· bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation
· bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, og gøre sig fri af manuskript
· lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling
· fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer
· forstå norsk og svensk i store træk og have kendskab til ligheder og forskelle mellem nabosprogene
Det skrevne sprog - læse
· læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning
· benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse
· fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater
· læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form
· læse norske og svenske tekster
Det skrevne sprog - skrive
· skrive sammenhængende, klart og forståeligt om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen
· indsamle stof og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen
· styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst
· vælge den fiktive eller ikke-fiktive genre, der passer bedst til skriveformålet
· bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater
· give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster
· skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende, argumenterende og reflekterende
· forholde sig til formel sproglig korrekthed i egne og andres tekster
· bruge regler for sammensætninger og afledninger i egne og andres tekster
· bruge ordbogens opslagsdel og indholdsdel og bruge stavekontrol og autokorrektur på computer
· skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed
· skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
· anvende layout og bruge billeder i deres egne tekster, så det fremmer tekstens kommunikation
· bruge nyt afsnit, sætte tegn og markere replikker i egne tekster
Sprog, litteratur og kommunikation
· have indsigt i forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion
· gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation
· forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
· bruge og gøre rede for sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden samt sprogets poetiske funktion
· have indsigt i og gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler og bruge dem
· have indsigt i forskellige sætningstyper og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget
· have kendskab til det danske sprogs udvikling og mangfoldighed
· have viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i
· vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider
· fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse
· gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre udtryksformer selvstændigt og i samspil med andre
· udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form
· søge information på forskellige måder og i forskellige medier samt vælge den informationskilde, der er mest hensigtsmæssig
bemærk: Undervisningsministeriets ”Klare mål” følges
Læseplan for faget Dansk
Grundlaget for undervisningen er de faglige dimensioners indbyrdes sammenhæng og deres betydning for elevernes personlige, sociale og kulturelle liv. Centralt i faget står arbejdet med sprog og litteratur. Læseplanen danner grundlag for en helhedspræget undervisning, hvor aktiviteter, stof og faglige områder indgår i forskellige kombinationer.
1. forløb (1.-2. klassetrin)
Formål:
At stimulere og udvikle elevernes læse – og skrivelyst, så de får færdigheder til at anvende læsningen og skrivningen i deres hverdag. Gennem arbejdet med danskfaget skal den enkelte elev have mulighed for at erfare at læsning kan give oplevelser og viden, der kan bruges
Hver enkelt elev arbejder med sit sprog i mange forskellige situationer: ved at tale, ved at lytte til andre, ved at skrive og læse samt ved at udforske sproget, bl.a. gennem leg og eksperimenter.
Hovedvægten lægges på arbejdet med de elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder.
Faglige aktiviteter
Undervisningen kan omfatte:
- sproglig opmærksomhed i form af leg og eksperimenter med ord, sprog og tekster
- samtale, fx om fælles oplevelser, fælles undervisningsstof, elevernes hverdag i og uden for skolen
- elevernes og lærerens fortællen af faktiske eller fiktive oplevelser eller historier
- lærerens oplæsning
- forberedt læsning, stillelæsning og højtlæsning med henblik på læseindlæring
- fri selvstændig læsning af enkle tekster
- skærmlæsning
- håndskrivning og computerskrivning
- iagttagelse og evt. udarbejdelse af medieproduktioner
- drama og teater
- andre aktiviteter, fx sang og sanglege, tegning, illustrering, trykning, brug af skolebibliotekets forskellige tilbud.
Fagligt stof
Undervisningen kan omfatte:
· børnelitteratur, ældre og nyere. fx billedbøger, historier. eventyr, sagn og myter, sange, salmer, rim og remser
· anden fiktion, fx tegneserier, tegnefilm, film og video
· egne og fælles oplevelser, tanker og følelser elevernes og lærerens egne tekster, fx fortællinger, beretninger,
sagsfremstilling, digte, breve, arbejdsbøger, personlige og fælles ordbøger, fælles databaser
· sagteksster, fx fagbøger, håndbøger med billedmateriale
· skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post
· andre udtryksformer, fx film, video, dias, lydbånd, fotografier, tegninger, edb-programmer
· teater
· andet stof, fx skilte, skemaer, sedler, adresselister, billedtekster, navne, vers og andre småtekster på norsk og svensk.
Faglige områder
Sprog og tekster
Arbejdet med sprog og tekster støttes af samtale om, hvad sprog og tekster er, hvordan de fungerer, og hvad de betyder for mennesker.
Der arbejdes med forholdet mellem udtryk og indhold og mellem tale og skrift.
Desuden arbejdes der med elementær sprogiagttagelse, bl.a.
- ordforråd og begreber
- sprogets æstetiske muligheder, bl.a. rim, rytme, ordspil, symboler
- tekst, ytring, sætning, ord, bogstav og lyd
- side, afsnit, linie og læseretning
- forskellige former for sprog og tekster
- litteratur som sprog.
De små og store trykbogstaver indlæres. Der undervises i
- bogstavernes navn, form og lyd
- almindelige bogstavkombinationer
Litteratur
Der lægges vægt på den frie samtale om litterære tekster med udgangspunkt i elevernes oplevelse og forståelse af teksterne.
Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.
Tale og lytte
Eleverne opøver deres færdighed i at udtrykke sig mundtligt ved at lytte og ved at arbejde med gode fortælle- og samtalevaner, herunder at tage ordet efter tur, være opmærksom og udtrykke sig i forhold til situationen.
Skrive
Eleverne opøver deres færdighed i skriftlig fremstilling på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftlig udfoldelse og læsning.
Der arbejdes med skrivelyst, stavestrategier og skriftligt udtryk.
Eleverne opøver deres sikkerhed i at skrive trykbogstaverne i hånden. Der arbejdes med
· bogstavernes form, skrivemåde og indbyrdes højdeforhold
· greb, bevægelser, håndethed, skrivestilling og redskaber.
· stavning af lette og hyppige ord
Der arbejdes med skrivning på tastatur og anvendelse af de enkleste funktioner i tekstbehandling.
Læse
Der arbejdes med læsning, herunder med læseoplevelse og læselyst.
Læsning indlæres ved arbejde med
- læsestrategier
- læseforståelse.
Se
Der arbejdes med oplevelse og forståelse af billeder og andre synsindtryk samt med billedet som udtryksform.
Eleverne arbejder med
- billeders indhold
- billeders helhed og elementer
- samspillet mellem billede og tekst.
Andre udtryksformer
Der arbejdes med andre udtryksformer, herunder medier samt teater og drama, i samspil med de øvrige danskfaglige områder.
2. forløb (3.-6. klassetrin)
Formål:
At eleverne bevarer lysten til og interessen for at læse og skrive.
At de elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder konsolideres og automatiseres.
At eleverne anvender deres mundtlige og skriftlige færdigheder til opsøgende og udforskende virksomhed i alle fag.
At elevernes mundtlige og skriftlige færdigheder anvendes såvel i – som uden for skolen
At eleverne undres over og erfarer hvilken gave og hvilken opgave, der ligger i, at sproget påvirker forholdet mellem mennesker.
At eleverne mod slutningen af forløbet ved stadig større fordybelse og grundigere analyse, må forholde sig kritiske og vurderende til forskellige tekster, og blive i stand til at tage ansvar for egen sproglig udvikling både mundtligt og skriftligt.
Faglige aktiviteter
Undervisningen kan omfatte:
· Udforskning af sprog og tekster gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter
· Samtale i klassen og i grupper, saglig drøftelse og diskussion
· Længere mundtlig fremstilling
· Elevernes og lærerens fortællen og genfortællen
· Lærerens og elevernes oplæsning
· Drama og teater
· Forberedt læsning, stillelæsning og højtlæsning med henblik på læseindlæring
· Fri selvstændig læsning
· Skærmlæsning
· Individuel og fælles tekstproduktion
· Håndskrivning og computerskrivning
· Iagttagelse og udarbejdelse af medieproduktioner
· Brug af skolebiblioteket
· Andre aktiviteter, fx sang, illustrering, udstilling, trykning.
· Leg med ord, sprog og tekster og eventuelt andre udtryksformer
Fagligt stof
Undervisningen kan omfatte:
· Egne og fælles oplevelser, tanker og følelser
· Elevernes egne og fælles skriftlige og mundtlige tekster, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, beskrivelse og enkel sagsfremstilling, referat, digte, drama, breve, anmeldelser, dagbøger, logbog, rapport, tekstsamling
· Litteratur, fx noveller, eventyr, digte, romaner, myter og sagn, sange og salmer, ældre tiders børnelitteratur
· Anden fiktion, fx film, tegnefilm, tegneserier, computerspil
· Sagtekster, fx aviser og blade, fagbøger
· Skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post
· Billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst
· Teater, film og video
· Andet stof, fx skilte, plakater, opslag, plancher, radioudsendelser og båndoptagelser
· Tekster og andet stof på svensk og norsk.
Faglige områder
Sprog og tekster
Elevernes iagttagelser og eksperimenter danner grundlag for et bredt arbejde med sprog og tekster, både talte og skrevne, bl.a. med
· samspillet mellem tekst, sprog, indhold og situation
· sprogets sammenhæng med kultur og litteratur
· sproget som middel til konfliktløsning og overtalelse og som redskab for argumentation
· talt og skrevet sprogs og teksters æstetik.
Der arbejdes med
· kommunikation, herunder afsender, modtager og situation
· tekstiagttagelse, herunder overskrift, indholdsfortegnelse, bagsidetekst, billedtekst og illustrering, layout og øvrig tilrettelæggelse
· sprogiagttagelse, fx ældre og nyere dansk, skriftsprog og talesprog, varianter af dansk, let og svært sprog, ligheder og forskelle mellem dansk og andre sprog, tosprogethed, sproglig variation.
I arbejdet med det sproglige udtryk og med sprog og sprogbrug inddrages elementer af sproglæren.
Der arbejdes bl.a. med
· Ordklasser og bøjningsformer
- navneord (ental / flertal, bestemt / ubestemt, stamme og endelse)
- udsagnsord (nutid, datid, navneform, stamme og endelse)
- egenavne
- tillægsord (gradbøjning / mere og mest, endelser)
- udsagnsord (svage / stærke, førnutid og førdatid)
- stedord (personlige og henførende)
· Helsætning, ledsætning, sætningers opbygning og de vigtigste sætningsled
- udsagnsled og grundled
- helsætning og ledsætning
- genstandsled
- hensynsled, omsagnsled og forholdsordsled.
· orddannelse, sammensætning og afledning
· andet, fx bogstaver og alfabeter, sproglyde.
Litteratur
Undervisningen i litteraturforståelse bygger på og samtale om litteratur med udgangspunkt i elevernes oplevelse og forståelse af litterære tekster, både oplæste og selvlæste.
Der arbejdes med
· samspillet mellem tekstens udsagn og læsernes oplevelse
· samspillet mellem tekster
· litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre, tema og motiv
· fortolkning, meddigtning og analytisk arbejde, herunder arbejde med genre, handlingsforløb og -elementer, person- og miljøskildring, fortæller og synsvinkel, sprogligt udtryk, værdier.
Tale og lytte
Der arbejdes med elevernes begrebsdannelse og færdighed i mundtlig fremstilling.
I arbejdet indgår bl.a.
· samtale, herunder at tage ordet efter tur og lytte opmærksomt
· sammenhæng mellem spørgsmål og svar
· fortællen
· mundtlig redegørelse og sagsfremstilling
· disponering og argumentation
· artikulation og frasering
· kropssprog.
Skrive
Eleverne træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der lægges i stigende grad vægt på samspillet mellem teksttype, indhold og situation.
Der arbejdes med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i publikationer.
Der arbejdes med skriveprocessen, herunder
· stofindsamling og -udvælgelse
· tekstorganisering
- der skrives sammenhængende tekster, som kan læses og forstås af andre
- der skrives sammenhængende fortællinger efter berettermodellen, der skrives kronologisk ordnede artikler
- indsamlet og ordnet stof i mindmap omsættes til sammenhængende tekst i fiktive og saglige genrer
- stoffet disponeres efter hvad der er vigtigst
· indhold og sprog, herunder stil og sprogrigtighed
- verbernes tid fastholdes
- der anvendes ledsætninger, varieret ordstilling samt afsnitsinddeling
- 1. og 3. personsfortæller anvendes – der skelnes mellem beskrivelse og beretning
- ideer udvikles og passende udtryksform vælges
- der skrives indre monologer
- der skrives til kendt modtager
· det mundtlige i det skriftlige
· tekstvurdering og -bearbejdning
· periodeadskillelse (punktum og andre fuldpausetegn) og kommatering
· - punktum bruges som sluttegn (efter gehør)
· - samtale markeres ved kolon og anførselstegn, spørgsmålstegn og udråbstegn anvendes
· forskellige skrivemåder, fx mind-map, brainstorm, hurtigskrivning, de fem sanser, notatteknink
· skrift, illustrering og layout.
Stave
Elevernes stavefærdigheder kan trænes del i sammenhænge, hvor stavning ikke er i egentlig fokus, fx i forbindelse med skriftlige arbejder, dels som egentlige stavekurser for hele klassen.
Der arbejdes med grundig fonologisk arbejde, ordbilledtræning, indarbejdelse af staveregler, samt brug af ordbøger.
I håndskrivning indøver eleverne en sammenbundet, rytmisk grundskrift
Der arbejdes med
· skriftens form, binding, spatiering og hældning
· skriveteknik, herunder samspillet mellem skrivefingre og armflytning.
Eleverne indøver hensigtsmæssige skriveteknikker på tastatur, og der arbejdes med almindelige funktioner i tekstbehandling.
Valget mellem håndskrivning og brug af tekstbehandling foretages på grundlag af overvejelser over metodernes hensigtsmæssighed i de enkelte tilfælde.
Læse
Der arbejdes med læsning af faglige og skønlitterære tekster, herunder med
· læselyst
· læsestrategier
· teksters opbygning og sproglige udformning
· forskellige læseteknikker afpasset efter læseformålet
- læse ukendte tekster med sikkerhed og forståelse
- punktlæse
- oversigtslæse
- nærlæse
I perioder kan der med fordel arbejdes med et samlet læsekursus for hele klassen bestående af både skøn- og faglitterære bøger.
Se
Eleverne opøver deres færdighed i at se, registrere og bearbejde synsindtryk, herunder billedmæssige, rumlige og kropslige udtryk, samt i at anvende billeder som udtryk.
Undervisningen omfatter
· indhold
· helhed og elementer
· samspillet mellem billede og tekst
· begyndende genrekendskab, fx illustration, kunstbillede og reklame.
Andre udtryksformer
Der arbejdes med andre udtryksformer, herunder medier samt teater og drama, i samspil med de øvrige faglige områder.
Der arbejdes med indhold, udtryk og æstetik.
Norsk og svensk
Norsk og svensk stof indgår i undervisningen på samme måde som det øvrige stof.
Kulturelle, historiske og geografiske forhold inddrages og jævnføres med danske, hvor det er relevant.
Der arbejdes med ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale.
3. forløb (7.-9. klassetrin)
Formålet er, at eleverne får udbygget deres mundtlige og skriftlige sprogkompetence og tager ansvar for deres egen sproglige udvikling. Formålet er, at eleverne trænes i selv at kunne skelne mellem sandt og falsk, godt og ondt i den store mængde af tekster og mediepåvirkning, som de møder.
Formålet med litteraturundervisningen er især, at eleverne får dybere indsigt i menneskelivet på grundlag af et kristent livssyn.
Formålet er endvidere, at eleverne – både i og uden for skolen – anvender deres sproglige færdigheder til fx faglige, tværfaglige, praksisrelaterede og andre mellemmenneskelige formål. Formålet er desuden, at eleverne fastholder og udbygger gode læsevaner gennem aktivitet og fordybelse.
Faglige aktiviteter
Undervisningen omfatter:
· Skabende arbejde med ord, sprog og tekster og eventuelt andre udtryksformer
· Udforskning af sprog og tekster gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter
· Samtale og drøftelse i klassen og i grupper
· Emne- og paneldiskussion
· Længere mundtlig fremstilling, fx fortælling, redegørelse, foredrag evt. med efterfølgende debat
· Elevernes og lærerens oplæsning og fremførelse
· Drama og teater
· Læsning, såvel fri selvstændig læsning som læsning med specifikke formål
· Individuel og fælles tekstproduktion
· Håndskrivning og computerskrivning
· Oplevelse, iagttagelse og udarbejdelse af medieproduktioner
· Brug af biblioteker, samlinger og databaser
· Andre aktiviteter, fx sang, illustrering, udstilling, trykning.
· Længere skriftlig fremstilling fra eleverne, fx stil, artikler, interviews og rapporter
Fagligt stof
Undervisningen omfatter:
· Litteratur, ældre og nyere, fx romaner, noveller og digte, skuespil, værker, som har opnået klassikerstatus, ungdomskulturers tekster, sagn og myter, eventyr, sagaer, folkeviser, sange og salmer
· Anden fiktion, fx film, tegneserier, musikvideo, tv- og radiospil, computerspil
· Faktion, fx dokumentarisme, dramadokumentarisme, rekonstruktion
· Sagtekster: fagtekster, avistekster, leksika, ordbøger og andre håndbøger, reklamer, og fx erindringer, biografier, rejsebeskrivelser, dagbøger, breve, debatindlæg, brugsanvisninger, pjecer, love, kontrakter, forsikringspolicer og -betingelser
· Ugeblade og magasiner
· Skærmtekster, fx tekst-tv, databaser, elektronisk post
· Faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser og fx reportage, radiomontage, multimediepræsentationer, oplysende og debatterende udsendelser
· Billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst, billedforløb, illustrationer
· Litteratur og sagtekster på norsk og svensk samt medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tale.
· Egne og fælles oplevelser, tanker og følelser
· Elevernes egne og fælles fremstillinger, både skriftlige, mundtlige og andre udtryksformer, fx fiktive og ikke
· fiktive handlingsforløb, genstands- , person- og proces-beskrivelse, sagsfremstilling, reportage, referat og resume, digte, rapporter, essays, breve, læserbreve, anmeldelser, dagsordener
Faglige områder
Sprog og tekster
Med udgangspunkt i sammenhængen mellem form og betydning arbejdes der bl.a. med
· samspillet mellem teksttype, sprog, indhold og situation
· sproget som handlemulighed, fx som middel til konfliktløsning og overtalelse og som redskab for argumentet
· sprog og etik, herunder den kristne etiks syn på kommunikationssituationen, betydningen af ærlighed og hensyntagen, sproget som magtmiddel kontra sproget som tjener
· sprog og teksters æstetik.
Der arbejdes med
· kommunikationsbegrebet, herunder massekommunikation, kommunikationsformer og mediebegrebet
· tekstiagttagelse, bl.a. genre, kontekst, komposition, udtryksform, layout og andre grafiske virkemidler
· sprogiagttagelse, herunder sprogbrug, fx social, regional og aldersbestemt variation i sproget, dansk som andetsprog, stilistisk variation, sprogfunktioner
· sprogligt udtryk, fx billedsprog, rim, rytme og andre klangfigurer, ironi, ordspil
· ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger
· andet, fx sprogets udvikling, sprogslægtskab, etymologi.
Sproglære indgår i arbejdet med sprog, sprogbrug og sprogrigtighed. Den omfatter bl.a.
· betydning af ord og tekster, semantik
· periode- og sætningstyper
· sætningens opbygning og de vigtigste sætningsled
· ikke-sætningsformede ytringer
· ordklasser og bøjningsformer
· andet, fx sproglyde og udtale.
Litteratur
Med udgangspunkt i elevernes oplevelse og forståelse af litterære tekster arbejdes der bl.a. med
· litteraturens betydning for den enkelte læser
· samspillet mellem tekstens udsagn og læserens oplevelse
· samspillet mellem tekster, samtidige og fra forskellige perioder
· litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre, tema og motiv
· litterære perioder, herunder litteraturens almengyldighed og historiske tilknytning
· fortolkning, meddigtning og analytisk fordybelse, herunder arbejde med litterære genrer, persontegning og miljøbeskrivelse, handlingsforløb og -elementer, synsvinkel og fortællerrolle, komposition og fremstillingsformer, sprogligt udtryk, værdisystemer.
Tale og lytte
Der arbejdes med samtale og længere mundtlige fremstillingsformer. Desuden arbejdes der med debatformer og mødeteknik samt med brug af hjælpemidler til støtte for mundtlig fremstilling, fx tavle, overheadprojektor, dias, bånd, edb etc.
I arbejdet indgår bl.a.
· samtale, herunder at lytte opmærksomt
· samtaleformer, bl.a. interview
· fortællen og fortællegenrer
· mundtligt referat
· mundtlig redegørelse og sagsfremstilling
· vurdering og bearbejdelse af mundtlig fremstilling.
Eleverne arbejder bl.a. med
· at benytte og tage notater
· at udarbejde manuskript, herunder disponere og benytte nøgleord
· at argumentere, dokumentere og begrunde
· at opsummere og konkludere.
Der arbejdes med den sproglige formning, herunder artikulation, stemmestyrke, taletempo og -rytme, frasering, pausering og kropssprog.
Skrive
Elevernes træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der arbejdes med tekstens klarhed og forståelighed og samspillet mellem teksttype, indhold og situation.
Der arbejdes med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i publikationer.
Der arbejdes med skriveprocessen, herunder
· stofindsamling og indhold
· tekstorganisering og komposition
· sproglig fantasi og variation
· sproglig præcision og korrekthed
· sammenhæng og forskelle mellem tale og skrift
· tekstvurdering og -bearbejdning
· retstavning
· tegnsætning
· layout, skrift, illustrering og andre grafiske virkemidler.
Med grundskriften som udgangspunkt arbejdes der med håndskrift og skriftpleje, herunder med
· skriftens læselighed og hurtighed
· form, binding, spatiering og hældning
· personligt præg
· skriveteknik.
Desuden arbejdes der med skriftformer til særlige formål, fx notatskrift, dekorativ skrift og kalligrafisk skrift.
Hastigheden og sikkerheden ved skrivning på tastatur trænes. Funktioner i tekstbehandling og eventuelt desktoppublishing indlæres, når det falder naturligt i forbindelse med skriftligt arbejde.
Anvendelsesmuligheder, fordele og ulemper ved henholdsvis tekstbehandling og håndskrivning undersøges og diskuteres.
Stave og sætte tegn
Der arbejdes med korrespondancen mellem på den ene side det samlede skriftlige udtryk og indtryk og på den anden side stavningen og tegnsætningen.
Eleverne træner deres evner til at stave og sætte tegn på korrekt og hensigtsmæssig vis. Der arbejdes med diverse staveteknikker, lydtrappen samt ordbogsopslag. Der arbejdes med betydningen af hensigtsmæssig punktum samt grammatisk komma.
Der arbejdes med:
Retstavning hvor forskellige øvelsestyper anvendes, samt muligheder og risici ved anvendelse af stavekontrol på etb og tegnsætning og afsnitsinddeling.
Læse
Der arbejdes med litterær og faglig læsning samt læsning af tekster på skærm. Eleverne undervises i at tilpasse læseformen til tekstens krav og formålet med læsningen.
Der arbejdes med
· læselyst
· læseforståelse
· læsehastighed
· studieteknik.
Se
Eleverne opøver deres færdighed i at beskrive, analysere og vurdere synsindtryk, herunder billedmæssige, rumlige og kropslige udtryk, samt i at anvende billeder som udtryk.
Undervisningen omfatter
· indhold
· helhed og elementer
· samspillet mellem billede og tekst
· synsvinkel, fokus og beskæring
· genre, fx illustration, kunstbillede, reklame og plakat.
Andre udtryksformer
Der arbejdes med nutidens og andre perioders udtryksformer, herunder medier samt teater og drama, i samspil med de øvrige faglige områder.
I arbejdet indgår fortolkning, vurdering og produktion.
Der arbejdes med indhold, genrer, fortælleformer, udtryk og æstetik.
Norsk og svensk
Norsk og svensk stof indgår i undervisningen på samme måde som det øvrige stof.
Litterære, kulturelle, historiske og geografiske forhold inddrages og jævnføres med danske, hvor det er relevant.
Der arbejdes med
· ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale
· talord og personlige pronomener
Bemærk: bortset fra ”Faglige områder” i 2. forløb samt indføjelse af formål for henholdsvis 1., 2. og 3. forløb, er læseplanen i overvejende grad identisk med undervisningsministeriets ”Klare mål”.